Idén ötven éve vadultak meg a feszültségkeltés
nagymesterének, Alfred Hitchcocknak a madarai.
A pocakos mester a Psycho irdatlan sikere után egy darabig
nem igazán tudta, hogy mihez is nyúlhatna, amivel ismét hasonló mértékben meg
tudná ragadni a közönséget. A választás végül Daphne du Maurier kisregényére
esett. A szerzőtől korábban is dolgozott fel műveket, két korai filmje, a
Jamaica vendéglő és az A Manderley ház asszonya is Maurier írásain alapul. A
Madarakat azonban eredetileg az Alfred Hitchcock bemutatja című sorozathoz
vette meg, ám amikor tudomására jutott, hogy valóban történtek spontán
madártámadások - 1961-ben a kaliforniai Montereyi-öböl partjainál tömegesen
támadtak meg embereket egy mérgező alga hatása miatt agresszívvá vált tengeri
madarak -, világossá vált, hogy ez lesz a következő nagy dobása. Hitchcock az
eredeti kisregényből tulajdonképpen csak a címet tartotta meg, Evan Hunter forgatókönyvíróval
egy teljesen új történetet találtak ki, mely jobban reflektált a valóságban
történtekre.
A film úgy indul, hogy ha nem tudnánk, mit nézünk, azt is
hihetnénk, hogy egy könnyed romantikus vígjáték vette kezdetét, egy elég mókás
madárkereskedésben játszódó jelenettel. Miután viszont női főhősünk, Melanie
Daniels – az őt alakító Tippi Hedrent a rendező egy tejreklámban fedezte fel - elutazik
Bodega Bay-be, hogy leszállítson két törpepapagájt Mitch Brenner húgának a madárbolti incidensük után,
a hangvétel komolyabbra fordul. A Psycho után itt ismét előkerül az anya-fiú kapcsolat
témája, persze korántsem olyan bizarr, sokkal inkább elgondolkoztató módon.
Kisvártatva aztán megesik az első madártámadás, mely megalapoz nem csak a többi
hátralévőnek, hanem a következő ötven év állatos horrorfilmjeinek is, a film végi házostrom pedig gyaníthatóan
hatással volt George Romerora, aki 5 évvel később készített egy filmet, amiben
végig hasonlót láthatunk, csak éppen nem madarakkal.
A film egy igazi effektparádé, mely mai szemmel is igen jól
fest, a maga korában pedig valóságos technikai bravúr volt. 370 speciális
effektust tartalmazó snittet láthatunk, a film utolsó, szemet kápráztató
beállítása pedig 32 különböző felvétel egymásra montírozásával készült. Nem
túlzás azt állítani, hogy igazi kényeztetés a szemnek ez a mozgókép, egyrészt a
lenyűgöző trükkök és beállítások, másrészt pedig a gyönyörű technicolor képek
miatt.
Ezután pedig érdemes szót ejteni a hangokról is. A filmnek
nincs a hagyományos értelemben vett zenéje, aláfestésül mindenféle valós és
elektronikusan generált madárhangok szolgálnak. Utóbbiak néha már-már fülsértők,
bár nyilván ez volt a cél, hiszen az amúgy teljesen hétköznapi madarakat még
félelmetesebbé teszik. Bernard Hermann zeneszerző mint „sound consultant”, van
feltüntetve. Rajta kívül még öten dolgoztak a film speciális hanghatásain,
köztük Oscar Scala, aki a mixtrautonium nevű korai elektromos hangszerből csalt
ki idegborzoló hangokat.
Ez az immár fél évszázados klasszikus mit sem vesztett
hatásából, a nemrég megjelent jubileumi kiadás így hát erősen ajánlott vétel
minden filmrajongó számára.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése