2013. július 7., vasárnap

King Kong (1933)





A leglenyűgözőbb, legnagyobb, és leghihetetlenebb kaland, amit valaha átélhetett! Ilyen és ehhez hasonló, ma már üres marketingszövegnek ható mondatokkal csalogatták be a mozikba a gazdasági világválság súlya alatt roskadozó tömegeket 1933-ban. Az akkori marketingesek azonban – ez esetben legalábbis – nem hazudtak. A gondjaik elől másfél-két órára egy csodálatos fantáziavilágban menedéket kereső nézőknek nem kellett csalódniuk. Feltárult előttük a Koponya-sziget, elképesztő prehisztorikus lényeivel, és egy hatalmas, félelmetes, kegyetlen, ugyanakkor mégis szeretetre méltó óriás gorillával. King Kong, a világ nyolcadik csodája meghódította a vásznakat, a filmvilág pedig új mérföldkőhöz érkezett. 

Elképzelni sem tudom, de rettentő kíváncsi lennék az akkori közönség reakciójára, hiszen azt nem nehéz belátni, hogy akkoriban egy ilyen film egyenlő volt a szenzációval. Na de a King Kong egy olyan, az idő vasfoga számára elnyűhetetlen nagybetűs klasszikus, mely mai szemmel nézve is ámulatba ejtő. A tökéletes filmes varázslat.
A rendezői széket Ernest B. Shoedsack, és Merian C. Cooper foglalták el, utóbbi nem csak filmes, hanem felfedező és háborús hős is egy személyben, a filmbéli rendező Carl Denham, aki elindul a rejtélyes szigetre, hogy elkészítse a világ legjobb filmjét, egyértelműen róla lett mintázva. A korszakalkotó speciális effektusok Willis  O’Brian keze munkáját dicsérik, aki The Lost World (Az elveszett világ) című Arthur Conan Doyle regény 1925-ös filmadaptációjának stop motion effektusaiért is felelős volt. (Igen, korábban is láthattak a moziba járók stop motion szörnyeket, de a King Kongot valami hasonló léptékű ugrásként lehet elképzelni, mint a Jurassic Park dínóit a Terminátor 2 folyékonyfém emberéhez képest.)  Willis O’Brian készítette Merian C. Cooper 1931-es Creation című filmjének effektusait is, ebből a nagyszabásúnak ígérkező produkcióból azonban végül nem lett semmi, gyakorlatilag összerogyott saját súlya alatt. A stop motion effekteket egymásra montírozott képekkel és háttérvetítéssel egészítették ki, így hozva létre egy végig egységes, szemet gyönyörködtető képi világot.


Nem lehet szó nélkül elmenni Max Steiner filmzenéje mellett sem, ez volt az első tematikus filmzene, és a hangeffektek is hozzá lettek igazítva, hogy így együtt tökéletes kiegészítői legyenek a látottaknak.
A film egyébként sok mai megalomán blockbustertől eltérően nem csak a szemkápráztató trükökknek köszönhette sikerét és helyét minden idők legjelentősebb filmjei között. Mit sem érne a sok látványosság, ha nem lenne mellette izgalmas sztori és jó karakterek. Itt mindezt megkapjuk. Egy végig izgalmas, üresjáratok nélküli kalandfilmet sikerült az alkotóknak letenniük az asztalra, mely a banális történet ellenére egy cseppet sem hat komolytalanul, sőt. Nem meglepő hát, hogy a film kasszasiker lett, az álomgyár pedig már akkor sem hazudtolta meg önmagát, még abban az évben jöhetett a folytatás Son of Kong (King Kong fia) címmel. Ennek elkövetésében Merian C. Cooper már nem vett részt, a filmet Ernest B. Shoedsack egyedül dirigálta. Az óriásgorilla karaktere megjelent aztán japán kaijukban is, leghíresebb a King Kong vs. Godzilla 1962-ből.  Készült egy lelombozó, modernizált feldolgozás 1976-ban Jeff Bridges főszereplésével, majd ennek is lett egy folytatása King Kong Lives (King Kong visszatér) (1986). Egészen 2005-ig kellett várni, hogy Kong újra ismét régi fényében tündököljön, ekkor mutatták be Peter Jackson feldolgozását, ami egyszersmind tisztelgés is az eredeti előtt. Rengeteg apró utalás van benne a 33-as filmre és annak készítőire. Nem hiába, hiszen Jackson meghatározó filmélménye volt a King Kong, saját bevallása szerint miatta állt rá a filmes pályára. Érthető. A 33-as filmből hiányzik a hírhedt rovarvermes jelenet, egyszerűen eltűnt, hiánya egyébként elég szembeötlő. Jackson ezt nem csak a saját verziójába rakta bele, hanem korabeli képi világgal és stop motion trükökkel is leforgatta, ez rá is került az eredeti film dvd kiadásának extra lemezére.

Kaland, fantasztikum, horror, és még több kaland, mindezek tökéletesen keverednek és egészítik ki egymást egy immár 80 éves alkotásban, mely valóban a világ egyik legjobb filmje, úgy ahogy azt Carl Denham elképzelte. Aki még nem látta, annak mindenképpen kötelező néznivaló, aki pedig igen, azt valószínűleg nem kell győzködnöm, hogy újra megnézze

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése